Rusya ve Türkiye Ekonomik İlişkileri
RUSYA’NIN DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ ÜYELİĞİ ÖNCESİ VE SONRASI
Şeyda ÇOLAK
Mart 2012
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ………………………………………………………………………………………………………………….1
2. GÜNÜMÜZ RUSYASI VE EKONOMİK VERİLER……………………………………………2
2.1.Rusya Ekonomisine Genel ………………………………………………………………………….3
2.1.1. Temel Bilgiler………………………………………………………………………………………4
2.1.2. Ekonomik Veriler……………………………………………….……………………..……….5
2.1.3. İklim…………………………….…………………………………………………….……………….6
2.1.4. Rusya-Türkiye Arasında Ulaştırma ve Taşıma……………………………..…….7
2.2.Rusya’nın Dış Ticareti………………………………………………………………………………..9
2.2.1. Dünya ile Dış Ticareti……………………..…………………………………………….…….10
2.2.2. Dış Ticaret Politikası……………………………………………………………………………11
2.2.3. İthalatta Uygulanan Vergiler ve Tarifeler…………………………………………. 13
2.2.4. Ürün Standardı ile İlgili Uygulamalar…………………………………………………14
2.2.5. Karantina Belgeleri…………………………………………………………………………….14
2.2.6. Rusya’ya Yapılan Yabancı Yatırımlar………………………………………………15
2.3. Türkiye-Rusya İlişkilerinin Tarihçesi………………………………………………………. 16
2.3.1 Türkiye-Rusya Dış Ticareti…………………………………………………………….…….18
2.3.1.1. İhracat-İthalat Verileri……………………………………………………………………..18
2.3.1.2. İki Ülke Arasındaki Anlaşmalar…………………………………………………………19
2.3.2.1. Karadeniz Ekonomik İşbirliği…………………………………………………………….19
2.3.2.2. Doğal Gaz Anlaşması…………………………………………………………….……………19
2.3.2.3. Nükleer Santral Anlaşması……………………………………………………………….21
2.3.2.4. Turizm Alanında İlişkiler………………………………………………………………..21
2.3.2.5 Basitleştirilmiş Gümrük Hattı Uygulaması………………………………………22
3. RUSYA-DTÖ ANLAŞMASI……………………………………………………………………..……….23
3.1.1. Rusya’nın Verdiği Taahhütler………………………………………………………………24
3.1.2. Tarifeler………………………………………………………………………………………………24
3.1.2.1. Mevcut Tarifeler ve Oranları ………………………………………………..…………25
3.1.3. Hizmetler………………………………………………………………………………….………..25
3.1.4. Kamu Alımları……………………………………………………………………………………26
3.1.5. Tarımsal Sübvansiyonlar…………………………………………………………..………26
3.1.6. Havacılık………………………………………………………………………………..…………..26
3.1.7. Özelleştirmeler………………………………………………………………………..…………26
3.1.8. Gümrük Ücretleri………………………………………………………………………………26
3.1.9. Alkol…………………………………………………………………………………………………..26
3.1.10. Otomotiv………………………………………………………………………………….……….26
3.1.11. Bitki ve Hayvan Sağlığı………………………………………………………………………26
3.1.12. Doğalgaz……………………………………………………………………………………..…….27
3.1.13. Demiryolları………………………………………………………………………………….…27
3.1.14. İhracat Vergileri………………………………………………………………………………..27
4. SONUÇ …………………………………………………..……………………………………………………28
KAYNAKÇA …………………………………………………………………………………………….………29
GİRİŞ
1990 lı yılların başında SSCB(Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği) nin dağılmasından sonra çoğulcu demokrasi ve liberal ekonomik düzene geçiş yapan Rusya’nın 1993 yılında başvurduğu DTÖ (Dünya Ticaret Örgütü) üyeliği 15.12.2011 de Cenevre konferansında resmen kabul edildi.
1.9 trilyon dolarlık ekonomik büyüklüğe sahip olan Rusya, DTÖ’ye üye olan 155. ülke olmuştur. Çin’in ardından DTÖ’ ye katılan ikinci en büyük ekonomi olarak Rusya’nın üyeliği dünya ticaretinde yaşanan en geniş kapsamlı serbestleşme adımlarından birini oluşturmaktadır. Rusya’nın DTÖ’ ye katılımıyla DTÖ, dünya ticaretinin yüzde 92’sini temsil eder hale gelecektir. Böylesine büyük bir ülkenin katılımı kuşkusuz Dünya ticaretine olumu katkıda bulunacaktır. Rusya’nın DTÖ’ ye üyeliğiyle Rusya ile iş yapan tüm uluslararası firmalar daha şeffaf ve öngörülebilir bir ticaret gerçekleştirebileceklerdir. Rusya’nın uyguladığı tarifeler azalacak, ithalat ve ihracat üzerindeki kısıtlamalar kaldırılacak, ticaret serbestleşecektir. Rusya ile diğer ülkeler arasında DTÖ’ nün uluslararası ticarette koyduğu kurallar hâkim olacaktır. Oluşacak güven ortamı ile Rusya’ya yapılacak doğrudan yatırımlarda artış olacak ve bundan Rusya kadar ekonomik krizden söz edilen şu günlerde başta Rusya’ya komşu ülkeler, AB ve Dünya ekonomisi olumlu yönde etkilenecektir.
Rusya’nın güney komşusu olan Türkiye’nin de bu olumlu gelişmelerden etkilenmesi kaçınılmazdır. Özellikle dış ticaret açığımızın gündemde olduğu ve yüksek seviyelerde seyretmekte olduğu bu günlerde Rusya’nın üyeliği Türkiye için özel bir öneme sahiptir. Rusya’nın DTÖ üyesi olmasıyla önümüzdeki 5 yılda 100 milyar dolara çıkması beklenen Rusya ticaretimizin olumlu gelişmesi için yüzde 21.4 olan ihracatımızın ithalatı karşılama oranını değiştirecek ihracat artırıcı projeler geliştirilmelidir.
2. GÜNÜMÜZ RUSYASI VE EKONOMİK VERİLER
2.1.Rusya Ekonomisine Genel Bakış
2.1.1. Temel Bilgiler
Dünyanın en büyük yüzölçümüne sahip ülkesi olan Rusya 11 farklı zaman dilimine bölünmüştür ve 14 ülkeyle sınır komşusudur. Toplam nüfusu 143 milyon olan Rusya’nın son yıllarda nüfusu azalmakta ve nüfus yaşlanmaktadır. Bu durumu önlemek üzere hükümetin bir dizi önlemleri mevcuttur. Bu önlemler sonucunda nüfusun gerileme hızı 2012 yılında %1,8 ‘e düşmüştür. En büyük şehirler başkent Moskova, sonrasında ise St.Petersburg, Novosibirsk, Nizhny Novgorod ve Yekaterinburg’dur.
Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB)’nin dağılmasıyla 1991 yılında Rusya Federasyonu kurulmuştur. Rusya iki parlamentolu bir başkanlık sistemi ile yönetilen federal bir yapıya sahiptir. Rusya Federasyonu, farklı idari birimlere bölünmüştür. Bu birimler merkezi devlete bağlı, ama kendi yasalarıyla yürütme, yasama ve yargı organlarına sahip özerk birimlerdir. Bunların 21’i cumhuriyet, 9’u kray, 49’u vilayet (oblast), 2’si federal statüde kent, 1’i özerk bölge ve 4’ü özerk yöredir (okrug). Rusya Federasyonu’na bağlı olan 21 cumhuriyetin her birinin kendi anayasası ve devlet başkanı vardır. Federasyonun yürütme erki başbakan başkanlığındaki hükümet iken, yasama yetkisi alt meclis olan Duma ve üst meclis olan Federal Meclis’e aittir. Mart 2012 tarihinde yapılan seçimlerde Vladimir Putin Devlet Başkanı olarak seçilmiştir. Başbakanlık görevine ise Dmitry Medvedev atanmıştır.
Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin daimi üyesi olan Rusya Federasyonu, Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT), Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı (AGİT) ve Kuzey Atlantik İşbirliği Konseyi’nin de (NACC) üyesidir
Tablo 1: Temel Bilgiler
Ülke Adı : Rusya Federasyonu
Yönetim Biçimi : Başkanlık Tipi Cumhuriyet – Federasyon
Başkent : Moskova
Devlet Başkanı: Vladimir Vladimirovich PUTIN
Başbakan : Dmitriy Anatolyevich MEDVEDEV
Nüfus: 143 milyon
Yüzölçümü : 17.075.200 km² (dünyada 1.)
Resmi Dil : Rusça
Okuryazarlık Oranı : % 99.4
Para Birimi: Ruble (1USD=29,43 RUB Nisan 2012)
Zaman Dilimi : + 3 GMT (Moskova)
Kaynak: İGEME, 2011
2.1.2 Ekonomik Durum
Rus ekonomisi Sovyetler Birliği dağıldıktan sonra önemli ölçüde küçülmüştür. 1990’lı yılların sonunda doğal gaz ve petrol gibi doğal kaynak ürünlerinin dünya piyasalarında değerlerinin artmasıyla, Rus ekonomisi de yeniden büyümeye başlamıştır. Bugün Rusya, sahip olduğu zengin doğal kaynaklar ve insan gücüyle dünyanın 7. büyük ekonomisidir (IMF Dünya Ekonomik Görünümü Raporu, 2011).
Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra merkezi planlama anlayışıyla yönetilen ekonomiden küresel marketlerle bütünleşmiş piyasa ekonomisine geçen Rusya, 90’lar boyunca enerji ve savunma sanayi haricinde sanayisinin önemli kısmını özelleştirmiştir. 1998 finans krizinden sonra Rusya’da ortalama büyüme hızı yüzde 7 olmuştur. Bu dönemde Rusya’nın büyümesinde özel tüketim harcamalarının artması etkili olmuştur. Ücretlerdeki ve emekli maaşlarındaki artış hane halkı tüketim harcamalarını artırmıştır. Rus ekonomisinin hızlı değişen mal piyasalarındaki koşullara göre şekillenmesi, sürdürülebilir büyümenin dünya mal fiyatlarına bağlı olacağını göstermektedir. 2011 verilerine göre Rusya’da Gayrisafi Yurt İçi Hâsıla(GSYİH) 1.885 milyar $ olarak gerçekleşmiş, kişi başına düşen GSYİH ise 16,700 dolar olmuştur. 2008 yılında yüzde 2,1 olan sınaî üretim artış hızı ise 2010 yılında yüzde 8, 2011 yılında ise %5 olarak gerçekleşmiştir. Rusya dünyanın en büyük doğalgaz ve ikinci büyük petrol ihracatçısı konumundadır. 2011 yılında ekonominin büyüme hızı yüzde 4,3 olarak gerçekleşmiştir.
Uzun yıllar boyunca, merkezi planlama anlayışı ile yönetilen, dışa kapalı ekonomiden piyasa koşullarına göre yönetilen ekonomiye geçişin günümüzde devam ettiğini söylemek mümkündür. Geçmiş dönemde ülkede ağırlıklı olarak sanayi sektörüne önem verilmiş ve ağır sanayi yatırımları geliştirilmiştir ve günümüzde de yakıt, enerji ve metalürji üretimi toplam sınaî üretimin %35’inden fazlasını oluşturmaktadır. Buna paralel olarak büyük ölçekli işletmeler ekonomide hakim durumdayken KOBİ’lerin GSYİH dan aldığı pay % 10-15 civarındadır. Sanayi üretimi ağırlıklı olarak Moskova, St.Petersburg, Nizhny Novgorod ve Yekaterinburg kentlerinde yoğunlaşmaktadır.
Rusya 2007 yılında başlattığı ekonomik programlar ile yüksek teknoloji ağırlıklı sektörlere yatırım yapmayı hedeflemektedir. Bu koşullar göz önüne alındığında mülkiyet haklarının güçlendirilmesi ve özel sektöre devlet müdahalesinin azaltılması üstünde durulan konular arasındadır. Ayrıca, Rusya’nın büyümesini devam ettirmek için azalan çalışma çağındaki nüfusa karşı ve KOBİ’lerin pazara girmelerini kolaylaştıracak önlemler alması gerektiği vurgulanmaktadır.
EKONOMİK GÖSTERGELER, 2011
GSYİH (milyar $) : 1.885
GSYİH Sektörlere göre dağılım ;
Tarım: % 4,2
Sanayi: % 37
Hizmetler: % 58,9
Reel büyüme (%) 4,3
Kişi Başı Gelir ($) 16.700
Enflasyon Oranı (2011 %) 8,9
İşsizlik oranı (%) 6,8
İhracat (milyar $) 498,6
İthalat (milyar $) 310,1
Dış İşlemler Dengesi (milyar $) 188,5
Dış Borç (milyar $) 519,4
KDV % 18
Kurumlar Vergisi % 20
Doğal Kaynakları: Petrol, Doğal gaz, kömür, mineraller, kereste
Endüstri Ürünleri: Kömür, petrol, gaz, kimyasallar ve metaller, makine üretimi, gemi inşaat sanayi, kara ve demiryolu taşımacılığı ekipmanları, iletişim ekipmanları, traktörler ve inşaat ekipmanları, elektrik enerjisi üretimi, medikal ve bilimsel araçlar, dayanıklı tüketim malları, tekstil, gıda sanayi
Tarım ürünleri; Tahıl, şeker pancarı, ayçiçeği tohumu, sebze ve meyveler, kırmızı et, süt
(Kaynak: CIA Factbook, 2011-İGEME, 2011)
Ulaşım ve enerji sektörüne bakıldığında Rusya’da 2010 verilerine göre 1.213 havaalanı, 87.157 km uzunluğunda demiryolu, 982.000 km karayolu ve 102.000 km denizyolu bulunduğu görülmektedir. Geniş bir coğrafyaya sahip olan Rusya’da ulaşımda, özellikle yük taşımacılığında demiryolu yaygın olarak kullanılmaktadır.
Zengin enerji kaynaklarına sahip olan Rusya dünyanın en büyük doğalgaz rezervine, ikinci en büyük kömür rezervine ve sekizinci en büyük petrol rezervine sahiptir. Rusya dünyanın en büyük doğalgaz ihracatçısı ve ikinci en büyük petrol ihracatçısıdır. Bu durum, enerjide dışa bağımlı olan Türkiye’yi kuzey komşusu olan Rusya ile enerji alanında işbirliğine yöneltmektedir. “Rus Doğal Gazının Karadeniz Altından Türkiye Cumhuriyeti’ne Sevkiyatına İlişkin Hükümetler arası Anlaşma” 15 Aralık 1997’de imzalanmış ve aynı tarihte yılda 16 milyar m3 doğal gaz alımına yönelik 25 yıl süreli üçüncü Doğal Gaz Alım Satım Anlaşması imzalanmıştır. Türkiye Rusya Federasyonu’nun AB’den sonra ikinci büyük doğal gaz pazarı haline gelmiştir. Hattın resmi açılış töreni Türk-Rus-İtalyan Başbakanların katılımlarıyla 17 Kasım 2005 tarihinde Samsun’da gerçekleştirilmiştir.1.236 km (Samsun-Ankara kesimi: 501 km) uzunluktaki hat üzerinden doğal gaz alımına 2003 yılında başlanmıştır (Dışişleri Bakanlığı, 2011).
2.1.3 İklim
Büyük bir coğrafi alana sahip olan Rusya’nın iklimi de bölgelere göre önemli değişiklikler göstermektedir. Ülkenin büyük kısmı ılıman iklim kuşağında yer almaktadır. Karadeniz kıyılarında subtropikal iklim görülürken, Sibirya’da iklim sertleşmektedir. Rusya’nın en büyük ticaret hacmine sahip Başkent Moskova’da en sıcak ay olan Temmuz’da ortalama sıcaklık 13–23 °C olurken en soğuk ay olan Ocak ayında sıcaklılar -9 ile -16 °C arasında olmaktadır.
2.1.4. Rusya-Türkiye Arasında Ulaştırma ve Taşıma
Çok geniş topraklara yayılan Rusya’da genel olarak taşımacılık altyapısı yeterince gelişmemiş olup, yeni yatırımlara ihtiyaç bulunmaktadır. Ülke içi yük taşımacılığının büyük çoğunluğu demiryolları ile yapılmaktadır. Karayolları ağının genişletilmesi gerekmektedir. Türk Hava Yolları’nın İstanbul-Moskova arasında günde 3 defa olmak üzere her gün tarifeli uçuşları bulunmaktadır. Rus hava yolu şirketi Aeroflot’un da her gün İstanbul’a uçuşları vardır. Kent içi ulaşımda, özellikle Moskova’da iş görüşmelerine saatinde ulaşmak için metronun tercih edilmesi yararlı olacaktır. Moskova’da trafik yoğunluğu önemli bir sorundur bu nedenle iş görüşmeleri için adres verilirken genellikle en yakın metro istasyonu da belirtilmektedir. Metro istasyonları’ndaki tabelalar Kiril alfabesi ile yazılmaktadır. Bu nedenle hem Latin hem de Kiril alfabeleri ile hazırlanmış bir metro haritası temin edilmelidir.
Rusya ile ülkemiz arasında karayolu taşımacılığı sırasında yaşanan sıkıntılar aşılmış bulunmaktadır. Türkiye’den Rusya’ya karayolu taşımacılığı Ukrayna ve Beyaz Rusya üzerinden gerçekleşmektedir. Ayrıca malların Novorossisk limanına kadar deniz yoluyla, buradan ise karayolu ile taşınması da sıklıkla tercih edilen bir taşıma şeklidir. Ancak, Rusya ile demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi ulaşımın ucuzlatılması açısından önemlidir. İki ülke arasındaki Ro-Ro taşımacılığının da ucuz ve sistematik bir hale getirilmesi, konteynır taşımacılığının yapıldığı başlıca limanlar olan Rostov ve Novorossisk’de ticareti kolaylaştıracaktır. Ürünlerin karayolu ile Rusya’ya ulaşması 7–8 gün sürmekte, ürünler gümrüklerde yaklaşık 2 gün beklemekte ve sonuç olarak alıcıya yaklaşık 10 günde ulaşmaktadır.
Taşımacılık maliyetleri tercih edilen taşıma türüne, döneme, taşınan malın cinsine ve miktarına göre değişmektedir. Bununla birlikte, TIR ile yapılan taşımalarda maliyet, TIR başına 6000-7000 Dolar arasında değişmektedir (İGEME Rusya Ülke Raporu, 2010).
İlk deneme seferini 25 Aralık 2010 tarihinde Rusya’ya gerçekleştiren tren-ferry ile sağlık kontrolünden geçen 550 ton kuru gıda ve margarin güvenli bir şekilde Kavkaz Limanı’na ulaştırılmıştır. 2011 yılının sonuna kadar yaklaşık 500 bin ton ürün sevkıyatının gerçekleştiği Samsunport Limanı’nın Sanayi İskelesi’nde ürün sevkıyatı çalışmaları tüm hızıyla sürmektedir. Türk vagonları ile gelip ray aralıklarının farklı olması sebebiyle aktarma yapılarak Rusya’ya gönderilen ürünlerin, tren-ferry hattının devreye girmesiyle birlikte rıhtıma yanaşacak feribotlardan indirilen Rus vagonların bojileri Türk bojileri ile değiştirilerek mallar boşaltılmadan varacağı noktalara ulaştırılması sağlanacaktır.
Rusya Kavkaz Cumhuriyeti ile yapılan tren vagonu taşıma anlaşması 24 Mart 2012 tarihli Resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Rusya Federasyonu’na yönelik ulaşımın daha elverişli hale getirilmesi yönünde sınır komşumuz bulunan Gürcistan üzerinden Rusya Federasyonu’na karayolu ile geçişleri sağlayacak alternatif Kazbegi-Yukarı Lars-Verhni sınır kapsının açılması yönünde çalışmalar yürütülmektedir.
Tarihi İpek yolu’na alternatif olabilecek hatta daha da rantabl olduğu düşünülen yeni transit geçiş güzergahındaki Kazbegi-Yukarı Lars-Verhni kapısının açılması ile Türk ihracatçı ve lojistik firmaları diğer alternatiflere oranla daha kısa sürede ve daha düşük maliyetle Gürcistan üzerinden Rusya Federasyonu’na karayolu ile ulaşma imkanı bulacaktır.
Söz konusu güzergâh ayrıca Rusya Federasyonu Mahackale kentinden Hazar denizi üzerinden feribotla Türkmenistan, Kazakistan, Hindistan ve Çin gibi ülkelere daha kısa sürede ulaşım imkânı sağlaması açısından da önemli avantajlar sunmaktadır.
2023 yılında Ülkemiz için belirlenen 500 Milyar Dolarlık ihracat hedefine ulaşılabilmesinde hiç şüphe yok ki lojistik ve yeni ulaşım güzergâhlarının büyük önemi bulunmaktadır. Bugün için dünya genelinde yükselen ekonomilere bakıldığında büyüme performansı açısından sürekli güçlenen Rusya ve bu bölgede bulunan Türk Cumhuriyetleri ve diğer Orta Asya Ülkeleri gelecekte en önemli ihraç pazarlarımız arasında yer alacaktır. Bundan dolayı bu ülkelere yönelik ulaşım alt yapısı ve alternatif ulaşım güzergâhlarının geliştirilmesi büyük önem ihtiva etmektedir.
Bu amaç çerçevesinde Rusya ve hinterlandı Ülkelere yönelik ihracatımızda yaşanan ulaşım altyapısındaki yetersizliklerden kaynaklanan sorunlarının bir an önce çözüme kavuşturulması amacıyla alternatif ve elverişli ulaşım güzergâhlarının araştırılması ve dış ticarette kullanımının sağlanması yönünde çeşitli çalışmalar yapılmalı ve Resmi mercilere iletilmelidir.
2.1.5. Dağıtım Kanalları
Son yıllarda özellikle Moskova ve St. Petersburg gibi büyük kentlerde dağıtım kanalları düzenli bir yapıya kavuşmuştur. Moskova’da tüketim malları piyasasında büyük miktarda alım yapabilecek büyük ölçekli perakende mağazaları açılmıştır. Şehrin içi ve çevresinde büyük alışveriş merkezleri açılmış ve perakende sektörünün önemi artmıştır.
Rusya’da çok sayıda batı tarzı mağazanın açılmasına rağmen hala dağıtım ve perakendeciliğin önemli bir kısmı büfeler ve açık pazarlar aracılığı ile yapılmaktadır. Pazarda başarılı olan işletmeler dağıtım kanallarında bu seçeneği de unutmamaktadır. Türk firmaları için Moskova ve St. Petersburg haricindeki bölgelerde de önemli pazar fırsatları bulunmakta olup, bu fırsatların değerlendirilmesi için firmalar tarafından pazarın yerinde araştırılmasında yarar görülmektedir.
St. Petersburg, Rusya’nın Avrupa bölgesine yönelik tüketim ve sanayi mallarının ana giriş limanıdır. Vladivostok ise Rusya’nın Uzak doğusu için ana giriş limanıdır.
2.2.Rusya’nın Dış Ticareti
2000 yılından itibaren Ruble’nin yeniden değerlenmeye başlaması ve petrol ihracat gelirlerindeki artış sayesinde yeniden artmaya başlayan iç talebe bağlı olarak küresel kriz öncesinde ithalatta artış eğilimi gözlenmiştir. İthalat hacmi 2008 yılında %31 artış göstermiştir. Küresel mali kriz nedeni ile iç talepte düşüş olmuştur; bu nedenle ülkenin ithalat hacminde 2009 yılında ciddi ölçüde daralma olmuştur. 2010 yılında krizden çıkış sürecinin başlaması ile birlikte Rusya’nın ihracatında % 31, ithalatında ise % 37 artış olmuştur. 2011 yılına bakıldığında ise ticaret hacminde 50 milyar artış meydana gelmiştir. Ticaret hacmi, 2012 yılı beklentisinin gerçekleşmesi durumunda 2005 yılına göre %100 oranında artmış olacaktır.
2.2.1. Dünya ile Dış Ticareti
Tablo 1: Dış Ticaret Göstergeleri (Milyar Dolar)
Yıllar |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010* |
2011** |
2012** |
İhracat |
243,6 |
303,6 |
354,4 |
471,6 |
303,4 |
396,4 |
407,0 |
421,0 |
İthalat |
125,3 |
164,3 |
223,5 |
291,9 |
191,8 |
230,0 |
268,0 |
291,0 |
Denge |
118,3 |
139,3 |
130,9 |
179,7 |
111,6 |
167,6 |
139,0 |
130,0 |
Hacim |
368,9 |
467,8 |
577,9 |
763,5 |
495,2 |
625,4 |
675,0 |
712,0 |
Kaynak: The Economist Intelligence Unit, Russia Country Report Ocak 2011, Rusya Federal Gümrük Servisi, Rusya Merkez Bankası, T.C. Moskova Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği
Rusya’nın ihracatından en fazla pay alan ürünler başta petrol ve gaz olmak üzere ham maddelerdir. Ülkenin ithalatında en önemli paya sahip olan ürün grupları ise makine ve ekipman, tüketim malları, ilaçlar, et, şeker ve yarı işlenmiş metal ürünlerdir. Ülke ithalatının yaklaşık %40’ını makine ve ekipman sektörü, yaklaşık %20’sini tarım ve gıda sanayi ürünleri oluşturmaktadır. İthalatta önemli yer tutan diğer ürün grupları ise kimyasallar ve eczacılık ürünleridir.
İhraç Ettiği Başlıca Ürünler (milyon Dolar)
GTIP |
Ürün adı |
2007 |
2008 |
2009 |
2709 |
HAM PETROL (PETROL YAGLARI VE BITÜMENLI MINERALLERDEN ELDE EDILEN YAGLAR) |
114 268 |
151 658 |
93 560 |
2710 |
PETROL YAGLARI VE BITÜMENLI MINERALLERDEN ELDE EDILEN YAGLAR PETROL GAZLARI VE DIGER GAZLI HIDROKARBONLAR |
51 786 |
78 406 |
46 890 |
2711 |
PETROL GAZLARI VE DIGER GAZLI HIDROKARBONLAR |
43 713 |
67 142 |
40 924 |
2701 |
TASKÖMÜRÜ; TASKÖMÜRÜNDEN ELDE EDILEN BRIKETLER, TOPAK VB. KATI YAKITLAR |
5 355 |
7 752 |
7 367 |
7601 |
ISLENMEMIS ALUMINYUM |
6 831 |
7 392 |
5 157 |
7207 |
DEMIR/ALASIMSIZ ÇELIKTEN YARI MAMULLER |
6 651 |
10 736 |
4 808 |
7502 |
ISLENMEMIS NIKEL |
8 642 |
4 911 |
3 560 |
7208 |
DEMIR/ÇELIK SICAK HADDE YASSI MAMULLERI-GENISLIK 600MM. FAZLA |
3 170 |
3 825 |
2 834 |
1001 |
BUGDAY VE MAHLUT |
3 609 |
2 864 |
2 753 |
4407 |
UZUNLAMASINA KESILMIS, BIÇILMIS AGAÇ; KALIN >=6 |
3 240 |
2 823 |
2 606 |
7403 |
ARITILMIS BAKIR, ISLENMEMIS BAKIR ALASIMLARI |
1 881 |
1 232 |
2 493 |
3102 |
AZOTLU MINERAL/KIMYASAL GÜBRELER |
1 970 |
3 419 |
1 990 |
3105 |
AZOT, FOSFOR VE POTASYUM GIBI; IKI/UCUNUN KARISIMLARI |
2 044 |
4 093 |
1 916 |
4403 |
YUVARLAK AGACLAR |
4 138 |
3 493 |
1 832 |
3104 |
POTASLI MINERAL/KIMYASAL GÜBRELER |
1 682 |
4 318 |
1 596 |
Kaynak: İGEME, 2011
İthal Ettiği Başlıca Ürünler (milyon Dolar)
GTIP |
Ürün adı |
2007 |
2008 |
2009 |
8703 |
OTOMOBİLLER, STEYŞIN VAGONLAR, YARIŞ ARABALARI |
21 334 |
30 266 |
8 514 |
3004 |
TEDAVİDE/KORUNMADA KULLANILMAK ÜZERE HAZIRLANANİLAÇLAR (DOZLANDIRILMIS) |
5 505 |
7 454 |
7 048 |
8517 |
TELLİ TELEFON İÇİN ELEKTRİKLİ CİHAZLAR |
6 813 |
8 000 |
4 224 |
8471 |
OTOMATİK BİLGİ İŞLEM MAKİNELERİ, ÜNİTELERİ |
2 632 |
3 830 |
2 856 |
8708 |
KARA TAŞITLARI İÇİN AKSAM, PARÇALARI |
3 782 |
5 288 |
2 803 |
0202 |
SIĞIR ETİ (DONDURULMUŞ) |
1 698 |
2 574 |
2 255 |
8502 |
ELEKTROJEN GRUPLARI, ROTATIF ELEKTRIK KONVERTISORLERI |
964 |
1 339 |
2 112 |
203 |
DOMUZ ETI |
1 639 |
2 204 |
1 915 |
9018 |
TIP, CERRAHI, DISCILIK, VETERINERLIK ALET VE CIHAZLARI |
1 715 |
2 293 |
1 455 |
8474 |
MAKINELER |
995 |
1 745 |
1 305 |
8443 |
MATBAACILIGA MAHSUS BASKI MAKINELERI, YARDIMCI MAKINELER |
1 450 |
1 736 |
1 271 |
8528 |
TELEVIZYON ALICILARI, VIDEO MONITORLERI VE PROJEKTORLER ISI DEGISIKLIGI YONTEMI ILE MADDELERI ISLEMEK ICIN |
2 555 |
3 079 |
1 254 |
8419 |
ISI DEGISIKLIGI YONTEMI ILE MADDELERI ISLEMEK ICIN CİHAZLAR |
1 567 |
2 050 |
1 246 |
6403 |
AYAKKABI; YUZU DERI, TABANI KAUCUK, PLASTIK, TABII, SUNI VB KOSELE |
1 354 |
1 796 |
1 219 |
2818 |
SUNI KORENDON ALUMINYUM OKSIT VE HIDROKSIT |
1 895 |
2 159 |
1 181 |
3002 |
INSAN VE HAYVAN KANI, SERUM, ASI, TOKSIN VB. URUNLER |
900 |
1 269 |
1 153 |
8414 |
HAVA-VAKUM POMPASI, HAVA/GAZ KOMPRESORU, VANTILATOR, ASPIRATOR |
1 042 |
1 350 |
1 129 |
8481 |
MUSLUKCU, BORUCU ESYASI-BASINC DUSURUCU, TERMOSTATIK VALF DAHIL |
857 |
1 318 |
1 099 |
8479 |
KENDINE OZGU FONKSIYONLU MAKINE VE CIHAZLAR |
1 195 |
1 993 |
1 098 |
0207 |
KUMES HAYVANLARININ ETLERI VE YENILEN SAKATATI |
1 052 |
1 340 |
1 089 |
2401 |
YAPRAK TUTUN VE TUTUN DOKUNTULERI |
865 |
982 |
1 041 |
2710 |
PETROL YAGLARI VE BITÜMENLI MINERALLERDEN ELDE EDILEN YAGLAR |
589 |
1 437 |
1 029 |
805 |
TURUNÇGİLLER (TAZE/KURUTULMUŞ) |
843 |
951 |
1 018 |
8413 |
SIVILAR ICIN POMPALAR, SIVI ELEVATÖRLERİ |
1 026 |
1 724 |
994 |
8529 |
RADYO, TELEVIZYON, RADAR CIHAZLARI VB CIHAZLARIN AKSAM VE PARCALARI |
586 |
918 |
982 |
8421 |
SANTRİFUJLE ÇALIŞAN KURUTMA, FİLTRE, ARITMA CİHAZLARI |
897 |
1 318 |
976 |
8537 |
ELEKTRIK KONTROL, DAGITIM TABLOLARI, MÜCEHHEZ TABLOLAR ELEKTRIKLI SU ISITICILARI, ELEKTROTERMIK CIHAZLAR |
882 |
1 256 |
970 |
8516 |
(SOFBENLER) |
1 156 |
1 381 |
966 |
8504 |
ELEKTRIK TRANSFORMATORLERI, STATIK KONVERTISORLER, ENDUKTORLER |
860 |
1 361 |
966 |
Başlıca Ülkeler İtibarı ile Dış Ticaret (2010, milyon Dolar) |
|||
İHRACAT |
Değer |
İTHALAT |
Değer |
Hollanda |
53.962 |
Çin Halk Cumhuriyeti |
39.015 |
İtalya |
27.300 |
Almanya |
26.707 |
Almanya |
25.103 |
Ukrayna |
14.041 |
Ukrayna |
23.114 |
ABD |
11.122 |
Türkiye |
20.377 |
Japonya |
10.287 |
Çin |
20.327 |
Fransa |
10.117 |
Beyaz Rusya |
18.058 |
İtalya |
10.040 |
Polonya |
14.936 |
Belarus |
9.816 |
Japonya |
12.833 |
Kore Cumhuriyeti |
7.271 |
ABD |
12.446 |
Polonya |
5.822 |
Türkiye |
4.863 |
||
Kaynak: T.C. Moskova Ticaret Müşavirliği |
Avrupa Birliği Rusya’nın en önemli ticaret ortağıdır. 2010 yılında AB ülkeleri ile ticaret toplam ticaretin % 49’unu oluşturmuştur. AB’nin Rusya’nın ticaretindeki payı 2009’da % 50,4 olmuştur. BDT ülkelerinin Rusya’nın ticaretindeki payında 2009 yılına göre değişiklik kaydedilmemiş olup, 2010 yılı payı % 14,6’dır. Avrasya Ekonomik Topluluğu (Eurasec) ile ticaretin toplam ticaretteki payı 2010 yılında % 8,7’den % 7,8’e gerilemiştir. Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Örgütü (APEC)’nün toplam ticaretteki payı ise 2009’da % 20,7 iken 2010’da % 23,3’e yükselmiştir. Türkiye, Rusya’nın 2010 yılı ihracatında 5., ithalatında ise 11. sıradadır.
2.2.2. Dış Ticaret Politikası
Rusya DTÖ başvurusu öncesinde ekonomik ilişkilerini geliştirmek üzere özelikle eski SSCB ülkeleri ve çevre ülkelerle ekonomik iş birliği anlaşmaları yapmıştır.
Başlıca yapmış olduğu ekonomik işbirliği anlaşmaları şunlardır;
-
Bağımsız Devletler Topluluğu(BDT) ile ülkeleriyle serbest ticaret anlaşması.
-
AB ile 1996 yılından itibaren ortaklık ve işbirliği anlaşması.
-
2000 yılından itibaren geçerli olmak üzere Rusya, Beyaz Rusya, Kazakistan, Kırgızistan,Tacikistan ve Özbekistan arasında Avrasya Ekonomik Topluluğu anlaşması faaliyete geçmiştir.
-
Rusya, Beyaz Rusya ve Kazakistan arasında 2010 yılında gümrük birliği kurulmuştur.
-
Kazakistan ile ortaklaşa kurulmuş olan 1,5 Milyar Dolar kayıtlı sermayeli Avrasya Katılım Bankası.
Yukarıda belirtilen anlaşmaların ortak özelliği incelendiğinde özellikle ekonomik çıkarları bulunan eski SSCB ülkeleri ile olan ekonomik ilişkilerinin devamını sağlamak üzere anlaşmalar yapıldığı ve bu ülkelerdeki nufuziyetinin devamı yönünde politikalar uygulandığı görülmektedir. Ancak bu anlaşmaların sınırlı bir çevrede olduğu ve AB dışında düşük ekonomik güçteki ülkeler ile yapıldığı göz önüne alındığında Rusya’nın potansiyeli ile örtüşmemektedir.
2.2.3. İthalatta Uygulanan Vergi Ve Tarifeler
İthalatta uygulanan vergiler genel olarak üç çeşit olarak uygulamaktadır:
• Gümrük vergileri
• KDV
-
Bazı ürünlere uygulanmakta olan özel tüketim vergileri
Rusya gümrük vergilerini “Uluslararası Armonize Eşya Tanımı ve Kodlama Sistemi”ne göre uygulamaktadır. Gümrük vergileri yüzde olarak ya da birim başına Avro cinsinden veya bu iki yöntemin birleşimi üzerinden uygulanmaktadır.
Bağımsız Devletler Topluluğu’ndan yapılan ithalatta gümrük vergisi muafiyeti bulunmaktadır. Rusya DTÖ öncesinde de En Çok Kayrılan Ülke (MFN) statüsündeki ülkelere ithalatta en düşük gümrük vergisi oranları uygulamaktadır. Gümrük vergileri ithalatının büyük çoğunluğunu teşkil eden ürünler için %5, %10, %15 ve %20 oranlarında uygulanmaktadır. Yalnızca bazı belirli ürünler bu dört grup haricinde daha yüksek oranlarda vergilendirilmektedir. Örneğin beyaz şeker %40, sigara %30, otomobiller %25 ve kümes hayvanları eti %25 gümrük vergisi oranına tabidir. Ülkede ortalama gümrük vergisi %11’dir.Rusya ile ticarette yaklaşık 130 ülke MFN statüsünden yararlanmaktadır.
İthal ürünler için gümrük vergisi dışında uygulanan vergiler; Katma Değer Vergisi ve Özel Tüketim Vergisidir. Uygulanan Katma Değer Vergisi oranı %18’dir. Ancak, sınırlı temel gıda malları ile çocuklara yönelik gıda ve giysilerde uygulanan oran %10’dur. Özel tüketim vergisi ise lüks tüketim mallarına uygulanmaktadır. Bu vergiye tabi mallar ise alkol, bira, sigara, puro, tütün, petrol, düşük oktanlı otomobil benzini, yüksek oktanlı gaz, dizel yakıt, makine yağları, 90 beygir üzerindeki otomobillerdir.
2.2.4. Ürün Standardı ile İlgili Uygulamalar
İthal malları için Rusya standartlarına uygun olduğunu gösteren belgenin temin edilmesi gerekmektedir. Söz konusu belgeyi vermeye yetkili merci ise Standardizasyon, Metroloji ve Sertifikasyon Devlet Komitesidir. (GOSSTANDART) Rus standartlarına uygunluk belgesi belirli bir ihraç partisi için ve belirli bir ürün için de alınabilmektedir. Standartlara uygunluk belgesinin fiili ithalat anında geçerlilik süresinin dolmamış olması gerekmektedir.
TSE ile GOSSTANDART arasında laboratuarların karşılıklı akreditasyonunu sağlamak üzere çalışmalar devam etmektedir, bu konuda gelişme sağlanması halinde belirlenecek Türk laboratuarlarınca verilecek uygunluk sertifikası Rusya tarafından kabul görecektir. İşlemler daha hızlı bir şekilde gerçekleştirilecektir.
2.2.5. Karantina Belgeleri
Dış ticaret işlemleri için geçerli olan diğer bir belge düzeni, bitki hayvan kontrol ve karantina belgeleri uygulamasıdır. Bu belgeler, Rusya Federasyonu Tarım Bakanlığı ve Bakanlığa bağlı yerel otoriteler tarafındandüzenlenmektedir. Karantina belgeleri için de Rusya ile diğer ülkeler arasında ikili anlaşmalar imzalanmaktadır. Rusya ayrıca, uluslararası normlara uygun olarak düzenlenen karantina belgelerini de kabuletmekte, dış ticaret işlemlerinde ihracatçı firma ile ithalatçı Rus firması arasında imzalanansatış sözleşmelerinin Tarım Bakanlığı’na onaylatılması zorunlu bulunmaktadır.
2.2.6. Rusya’ya Yapılan Yabancı Yatırımlar
Rusya’daki doğrudan yabancı yatırımları 1990dan itibaren başlamıştır. Uzun dönem düşük seviyelerde seyreden yabancı yatırımları son yıllarda hızlanarak artmıştır.2011 yılı sonu itibariyle toplam yabancı yatırımlar 343,4 milyar dolar seviyesine ulaşmıştır. Bu rakam ile Dünya da 16.sırada yer almaktadır.
Tablo2 :Rusya’ya Yapılan Doğrudan Yabancı Yatırım Miktarları (Milyon Dolar) |
||
Ülke |
2010 Ocak- Eylül |
2009Ocak-Eylül |
Almanya |
7.520 |
5.507 |
Hollanda |
7.507 |
8.348 |
Kıbrıs Rum Kesimi |
5.635 |
5.231 |
İngiltere |
4.240 |
4.231 |
Fransa |
2.098 |
1.600 |
Çin |
1.494 |
N/A |
Lüksemburg |
1.258 |
8.905 |
İrlanda |
1.229 |
595 |
A.B.D. |
862 |
1.279 |
Japonya |
818 |
1.641 |
Toplam |
47.488 |
54.738 |
Kaynak: ABD Dıșișleri Bakanlığı; Ekonomi, Enerji ve Ticari İșler Bürosu; 2011
2009–2010 yılları karşılaştırıldığında Lüksemburg dışında yatırım miktarının çok fazla değişmediği görülmektedir. Rusya’nın DTÖ üyeliğini takiben yabancı yatımlara karşı uygulanan sınırlamaların kaldırılması ile birlikte yabancı yatırım tutarlarının artacağı öngörülmektedir.
2.3. Türkiye-Rusya İlişkilerinin Tarihçesi
İki ulus arasındaki ilişkiler 15.yy da Osmanlı Devleti ve Çarlık Rusyası arasında başlamıştır. İlişkilerin başlangıcı aslında Osmanlı Devleti ve Çarlık Rusyası arasındaki güç ve çıkar çatışmaları ile bağlantılıydı. Rusya’nın var oluşundan beri kendini Akdeniz sularına ulaştırma çabaları da bunun nedenleri arasındadır. Osmanlı Devletinin o sıralar yavaş yavaşgücünü kaybetmesiyle iki ulus arasındaki ilişkiler negatif yönlü ve ağırlıklı savaş halinde seyir alan bir halde gelişmiştir.
1699 Karlofça Antlaşması’na kadar iki ülke 3 kez savaş meydanında karşı karşıya gelmişlerdir.1699’dan sonra ise Rusların Osmanlı üzerindeki üstünlüğünü artık daha belirgin hale gelmiştir. Kalıcı elçilik ve Osmanlı Devleti içinde bulunan Ortodoksları da himayesi altına alan Rusya artık Osmanlı içişlerine de karışabilir hale gelmişti. Yıllar içinde çeşitli ateşkesler de olsa iki ülke ilerleyen yıllarda yine savaşan taraflar halinden kurtulamamıştı. Zaman zaman Rusya tek başına değil yeri geldiğinde Fransa ile yeri geldiğinde İngiltere ile de ittifaklar yaparak Osmanlı ile savaş halini almıştır. İki ülke son olarak savaş meydanına 1914’te 1.Dünya Savaşı’nda çıkmıştır. Kafkas Cephesi’nde Osmanlı ile savaşan Rusya ülke içinde çıkan Bolşevik İhtilali ile kazandığı toprakları bıraktı ve savaştan çekildiğini açıkladı. Bu olaydan sonra iki ülke arasındaki ilişkilerin tansiyonunun yavaş yavaş düşmeye başladığı belirtilebilir.
Cumhuriyetin kurulması ve Türkiye Cumhuriyeti’nin ülkeler sistemine katılmasından sonra iki ülke arası işbirliği dönemi başladı ve akabinde çeşitli anlaşmalar yapıldı. Bunlara 1929’daki Dostluk Antlaşması ve 1934 ve 1937’deki ticaret antlaşmaları örnek verilebilir. Tabii bu tansiyonun zayıf olduğu dönem aslında fırtına öncesi sessizlik olarak da düşünüle bilinir. Bu noktadan itibaren 2.Dünya Savaşı ile başlayan süreç Türkiye-Rusya ilişkilerinde 30 yıllık bir gerilemeye sebep vermiştir. Özetle 2.Dünya Savaşı esnasında Sovyetler Türkiye’den Boğazlardan üs ve Doğu’dan toprak talebinde bulunmuşlardır. Bu sırada Türkiye savaşta tarafsız iken, savaş biterken Almanya ve Japonya’ya savaş ilan ederek, Batı ittifakına girmiş,1952’de NATO’ya katılınca iki yıl sonra Sovyetler isteklerinden vazgeçmiş ve Türkiye, Rusya tehdidinden kurtulmayı başarmıştır
Gergin geçen yaklaşık bir 10 yıllık dilim sonrası ilişkiler 1967 yılında yavaş yavaş düzelmeye başlamış,1967, 1972 ve 1979 yılında imzalanan ticaret anlaşmaları gerginliği gittikçe azaltan bir etki yaratmıştı. Eski gerginliklerin yerini iki devletin de çıkarlarını koruma politikası alınca Türkiye ve Rusya enerji platformunda bir araya geldiğini görüyoruz. Doğalgaz sevkıyatı konusunda Dünya’da 1.sırada olan Rusya 1980lerden sonra Türkiye’yi planlarına katmaya başlamıştır. Çünkü sevkıyat konusunda her zaman alternatifler arayan Rusya Türkiye’yi bu konuda köprü olarak kullanabilirdi, Türkiye’de bu köprü görevinden kendisine nispeten daha ucuz gaz ve Rusya ile stratejik bir ilişki sahibi olma şansını elde edecekti. 1990 larda Sovyetler Birliği’nin yıkılmasıyla da Türkiye için Sovyet ideolojisi sorunu ortadan kalkmış ve ilişkilerin daha da ilerlememesi için ortada bir neden kalmamıştı.1997 de yapılan Mavi Akım Antlaşması ile iki ülke enerji alanında ilk ciddi antlaşmalarını sağlayarak da ilerleyen yıllarda artacak olan bir işbirliğinin temelini atmış oldular.
2000li yıllarda Rusya ve Türkiye adına önemli adımların atıldığı bir döneme girilmiştir. Tarih boyunca Türk devlet liderleri zaman zaman ABD’yi zaman zaman ise Rusya’yı desteklemiş oldukları için iki ülkenin çıkarları doğrultusunda Türkiye hep bir taraf seçmek zorunda kalmış genellikle de Rusya’ya aleyhte bir saf almıştı. Fakat 2000 li yılların ardından Türkiye, Rusya’da ki siyasal rejim değişikliği ve komşuları ile ekonomik işbirliğini arttırma strateji doğrultusunda 500 yıllık komşusu Rusya ile daha önce Cumhuriyetin kuruluş yıllarında sahip oldukları iyi ilişkiye tekrar sahip olma yoluna girmiştir.
Gelişen ikili ekonomik ilişkiler neticesinde Türkiye, Rusya’nın ithalat yaptığı ülkeler arasında Almanya ve Çin’in ardından 3. Sırada bulunmaktadır. Ve Rusya toplam ihracatı içersinde yüzde 4.6 pay alırken, Türkiye’nin Rusya İthalatı içersindeki payı ise yüzde 2.6 oranı ile 14. Sırada kalmaktadır. Türkiye Rusya’yla olan dış ticaretinde her yıl 15 milyar dolayında açık vermektedir. Bu durumun nedeni olarak bir yandan bu ülkeden alınan yüksek enerji faturasından kaynak olmakla birlikte, diğer yandan da Rusya’nın uyguladığı çeşitli engellerden kaynaklanmaktadır. Rusya’nın, DTÖ’ye girmesinin ardından Rusya ticaretinin şeffaflaşarak Türkiye için olumlu sonuçlar vereceğini belirtilebilir. DTÖ üyeliği sonrası bu tür olumsuzlukların, rekabet bozucu engellerin ortadan kalkacağı ve Rusya’ya ihracatımızın birçok alanda artabileceği beklenmektedir. Rusya’nın kısıtlamaları kaldırmasıyla Türkiye bu ülkeye gıda ve tekstil-hazır giyim başta olmak üzere ihracatını artırarak dış ticaret açığını azaltabilecektir.
Rusya’nın DTÖ’ne üye olmasıyla daha önce olumsuzluk yaratan kararlarının benzerlerini de alamayacağı belirtilmesi gereken önemli bir konudur. Buna örnek olarak,2008 yılının 8. Ayında Rusya gümrüklerine yaptığı bir bildirim ile Türkiye, Yunanistan, Moğolistan, Çin ve BAE’ inden yapılan ithalata gümrüklerinde zorluklar çıkarmaya başlamış, bu da bu ülkelerden ithalatı olumsuz etkilemiştir. Türkiye ancak 13 ay sonra Türk-Rus gümrükleri arasında yeni bir anlaşma imzalayarak bunu aşma başarısını gösterebilmiştir.
İki ülke arasında ticareti kolaylaştırmak için TL ve Ruble ile ticaretin geliştirilmesi de bu konuda olumlu sonuç verecek bir unsur olarak görülmektedir. Rusya’da taahhüt işlerinin artırılması ve gelen Rus turist sayısının artması da ilişkilerimiz açısından olumlu unsurlardır.
2.3.1. Türkiye-Rusya Dış Ticareti
Türkiye ile Rusya arasındaki ekonomik ilişkilerimizin temel çerçevesini, Türkiye ile SSCB arasında 8 Ekim 1937 tarihinde imzalanan Ticaret ve Seyrüsefain Anlaşması belirlemiştir. SSCB’nin dağılmasını takiben, RF ile bu alandaki yasal zemini ise 25 Şubat 1991 tarihinde imzalanan Ticari ve Ekonomik İşbirliğine Dair Anlaşma oluşturmuştur.
Rusya ile imzaladığımız, Karma Ekonomik Komisyonu mekanizmasını kuran Anlaşma ile Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme, Turizm Alanında İşbirliği, Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması, Gümrük Konularında Karşılıklı Yardım ve İşbirliği Anlaşmaları ve Uluslararası Karayolu Taşımaları Hakkında Protokol, bu ülkeyle ekonomik ilişkilerimizi düzenleyen diğer önemli belgelerdir.
2.3.1.1. İhracat-İthalat Verileri
Rusya Federasyonu ile ikili ticaretimiz (milyar dolar) |
||||
|
İhracat |
İthalat |
Denge |
Hacim |
2007 |
4,7 |
23,5 |
-18,7 |
28,2 |
2008 |
6,4 |
31,3 |
-24,8 |
37,7 |
2009 |
3,2 |
19,7 |
-16,5 |
22,9 |
2010 |
4,8 |
19,09 |
-14,29 |
26,1 |
2011 |
5 |
21,4 |
-16,4 |
26,4 |